Hogyan mentsük meg az üzletünket?

Még soha nem szűnt meg annyi cég Magyarországon egy hónap alatt, mint 2013 októberében. Bár néhány hónapra visszaesett a cégmegszűnések száma, októberben a cégbíróságok 4131 céget töröltek, ezzel a megszűnések száma elérte a tavalyi egész éves mennyiséget, és minden bizonnyal éves rekordot dönt. Egyre több cég szűnik meg felszámolás eredményeként, a régebben indult felszámolási eljárások rekordmennyiségben zárulnak le napjainkban.

Bár a megszűnő cégek között nagy számban vannak olyanok, amelyek jelentős tartozást halmoztak fel az adóhatóság és a partnerek felé és eltűnésükkel csak tisztul a cégvilág, minden bizonnyal jelentős számban akadtak olyan kis családi vállalkozások is, akik nem bírták a kihívásokkal teli környezetet. Hogy minél kevesebb követőjük legyen a még talpon álló cégek közül, adunk néhány tanácsot, hogy lehet megmenteni egy haldokló vállalatot.

Hogy miért dől be egy cég, rengeteg okra vezethető vissza. Általában a három leggyakoribb tényező a nehéz gazdasági helyzet, a beszűkült forráslehetőségek és a változó piaci környezethez való alkalmazkodás hiánya szokott lenni. Ezeken kívül persze számos egyéb faktor is közrejátszhat abban, hogy egy cég a tönk szélére kerül, mint például a menedzsment rossz döntései, a pénzügyi folyamatok kontrollálatlansága, az emelkedő költségek vagy a nem megfelelő üzleti modell.

A legtöbb cég reakciója a nehézségekre a leépítés (jobb esetben fizetéscsökkentés) és a költségcsökkentés. Ami alapból valóban helyes eljárás, azonban nem lehet csak befelé tekinteni, ha pénzügyi, működési nehézségek lépnek fel. A piac ugyanis még mindig tele van lehetőségekkel, amikre vétek nem lecsapni, pusztán csak azért, mert túlzottan a saját nehézségeinkre és azok gyors megoldására koncentrálunk.

Ráadásul könnyű ráfogni a nehéz környezetre a problémát, de egy cég rengeteg különféle okból kerülhet bajba. Nem feltétlenül csak külső tényezők miatt, lehet, hogy a saját működési elvei miatt. Lehet egy cégnek a legmodernebb felszerelése, a dolgozói pedig a lehető legképzettebbek, ha nincs megfelelő szolgáltatás, marketing és reklám, ami eladná a vállalatot, nagyon hamar ki is fog vonulni a piacról. Egy jó vezető előre látja ezeket a nehézségeket és felkészül rájuk, sőt lehetőség szerint rendelkezik nem csak A-, hanem B-, esetleg C-tervvel is.

- Stratégia. Amikor hirtelen elfogynak a vevők és a pénzügüyi források, könnyű úgy érezni, minden elveszett, a megfelelő – lehetőleg előre kidolgozott – stratégiával és felkészült menedzsmenttel azonban egész mély gödrökből is ki lehet mászni. Ahhoz azonban, hogy a stratégia működhessen, meg kell határozni, pontosan honnan is jött a cég és hol tart most. Csak így lehet pontos és működőképes egy felemelkedéshez szükséges stratégia. Ha őszintén képes volt meghatározni a pozícióját, készítsen egy 100 napos tervet, amellyel stabilizálni tudja a cége működését. (Sok cégnél ezen a ponton derül ki, valójában fogalmuk sincs a pénzügyi helyzetükről, nem tudják, hol nyer és hol veszít pénzt a vállalkozás. A pontos havi elszámolás

Hogyan kerülje el a végzetes költségcsökkentést?
Ha nehezen megy az üzlet. a költségcsökkentés élet vagy halál kérdése lehet. Az ész nélküli vágások azonban végül saját maguk ölhetik meg a vállalkozást. Csökkentsen, ha muszáj, de ésszel!

- Átszervezés. Ezekben a helyzetekben szinte mindig szükség van valakire, aki megváltoztatja a belső ellenőrzés menetét. Az is lehet, szükség lesz új munkatársakra vagy legalábbis valakire a cégből, aki foglalkozik az eddig figyelmen kívül hagyott területekkel.

- Pénzügyi átstrukturálás. Mindemellett természetesen az egyik legfontosabb feladat a pénzügyi eszközök helyrebillentése. Mindehhez azonban szükség van arra, hogy a cég vezetője tisztában legyen a valós helyzetével, tudja, miért kell rajta változtatni és megbízzon az új stratégiában. Sőt, nem csak az új stratégiában, hanem azokban is, akik mögötte állnak, legyen az a pénzügyi igazgató, külső tanácsadó, ügyfél vagy a pénzintézet kapcsolattartója.

- Őszinteség. A pénzügyi nehézségek forrásának meghatározása elengedhetetlen azok leküzdéséhez. Ugyanakkor szembe kell néznünk azzal, mit árul el a probléma a vállalkozásunkról és hogyan változtathatnánk rajta? Hogyan keletkezhetett a kifizetlen számlák és adósságok tömkelege: Nem megfelelő hitelmenedzsment? Nem megfelelő piacon való jelenlét? Netán gyenge a termék vagy szolgáltatás minősége? Ha ezekre a kérdésekre megvan a válasz, jöhet a megvalósítás.

- Megoldások. Megfelelő kutakodás után általában kiderül egy cégről, hogy már a baj kialakulása előtt jóval kapott intő jeleket, legfeljebb a cégvezetők nem foglalkoztak velük a súlyuknak megfelelően. Romló nyereségesség, csökkenő cash flow – mind irányjelzők a romló fizetőképesség zsákutcájában. Ha megtaláltuk a számszerű problémákat, választ kell adnunk arra is, hogyan fordítjuk meg a folyamatot. Ha külső finanszírozóhoz fordulunk segítségért, nem csak az fogja érdekelni, mely mutatók állnak jól vagy rosszul, főleg arra lesz kíváncsi, van-e a menedzsmentnek ötlete a cég megmentésére.

- Idő. Ebből általában kevés van a cégekben, pedig igenis hagyni kell időt, hogy a megfelelő válaszok alapján kidolgozott terv segítségével megforduljon a cég hajója, hogy felpörögjön magasabb fokozatba, megfeleljen a pénzügyi elvárásoknak és ledolgozza a pénzüigy hátrányt, amibe került.

Természetesen minél korábban ismeri fel egy cég, hogy rossz irányba halad, annál több ideje marad a megfelelő reakcióra és annál nagyobb eséllyel fog megmenekülni. Azonban megfelelő hozzáállással és fegyelemmel szinte bármely cég megmenthető, amelyik még nem végérvényesen döglött, így bármilyen letargikusnak is néz ki a helyzet, érdemes belevágni. Sokkal inkább, mint várni, hogy mikor kell végérvényesen lehúzni a rolót.

Forrás

Hozzászólások lezárva.