Osztalékelőleg kifizetése még év vége előtt – osztalékszabályok

Az év vége közeledtével, az eredmény kalkuláció során sokakban merül fel az osztalékfizetéssel kapcsolatos kérdés is. Nem közömbös számunkra, hogy befektetésünk mennyire jövedelmező, illetve az adózott eredményt milyen formában használjuk fel.

A gazdasági társaság tagjai a társaság fennállása alatt az általuk teljesített vagyoni hozzájárulást többé nem követelhetik vissza. Ez azt jelenti, hogy a tag a társaságból kiszállni, csak úgy tud, ha üzletrészét másra átruházza. A társaság tagja a már teljesített vagyoni hozzájárulása, befektetése arányában, a vagyoni hozzájárulásáért cserébe gyakorlatilag csak osztalékra és osztalékelőlegre tarthat igényt, ha annak jogszabályi feltételei fennállnak.

Az osztalékfizetés jogszabályi feltételei A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 39. § (3) bekezdése – összhangban a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvényben foglaltakkal – az osztalékfizetés általános szabályaként a következőt mondja ki. A tárgyévi adózott eredmény, illetve a szabad eredménytartalékkal kiegészített tárgyévi adózott eredmény akkor fizethető ki osztalékként, részesedésként, a kamatozó részvény tulajdonosának kamatként, ha a lekötött tartalékkal, továbbá az értékelési tartalékkal csökkentett saját tőke összege az osztalék, a részesedés, a kamatozó részvény kamatának kifizetése után sem csökken a jegyzett tőke összege alá. A számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadásával együtt lehet határozni az eredményfelosztásról. Tekintettel arra, hogy a beszámoló elfogadásáról és az eredmény felosztásáról csak egy időben lehet dönteni, a két döntést szétválasztani nem lehet.

A Gt. és a számviteli törvény hivatkozott előírásaira tekintettel az osztalékfizetés következő esetei lehetségesek:

Kifizethető az osztalék abban az esetben, ha

-A pozitív összegű tárgyévi adózott eredmény teljes összegben kifizethető, ha
—   pozitív összegű az eredménytartalék
— negatív összegű az eredménytartalék, de legalább ezzel azonos nagyságú a tőketartalék.

-Pozitív összegű a tárgyévi adózott eredmény, ennél nagyobb összegű osztalék kifizetésére a szabad eredménytartalék igénybevételével akkor van lehetőség, ha pozitív összegű a szabad eredménytartalék

-Negatív összegű a tárgyévi adózott eredmény, pozitív összegű az eredménytartalék és az eredménytartalék összege meghaladja a tárgyévi adózott eredmény negatív összegét, akkor a különbözet fizethető ki osztalékként

Nem fizethető osztalék abban az esetben, ha
-Negatív összegű a tárgyévi adózott eredmény, pozitív összegű az eredménytartalék, de az kisebb összegű, mint a tárgyévi adózott eredmény
-Negatív összegű a tárgyévi adózott eredmény és negatív összegű az eredménytartalék is

Ez azt jelenti, hogy a negatív összegű tárgyévi adózott eredmény és a pozitív összegű eredménytartalék összevont egyenlege az, ami osztalékként maximum kifizethető.

Az osztalék kifizetés adózása

A taggyűlés által jóváhagyott osztalék kifizetése esetén, a jelenleg érvényes szabályok szerint társaság magánszemély tagját 16 százalék személyi jövedelemadó és 14 százalékos egészségügyi hozzájárulás terheli (450 000 forintig).[Szja tv. 66. § (1) a)], [Eho tv. 3.§ (3) c-e)]

Gazdasági társaság társas vállalkozó tagjának kifizetett osztalék az osztalékot kapó társaságnál azért nem adózik,  mert a kapott osztalékkal csökkenthető a társasági adó alapja. [Tao. tv. 7. § (1) g)]

Az osztalékelőleg jogszabályi feltételei

A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 39.§ (4) bekezdése és a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény 133. § és 221. § szerint osztalékelőleg csak közbenső mérleg alapján fizethető.

A Gt. 141.§ (2) bekezdés b) pontja szerint a taggyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik az osztalékelőleg fizetésének jóváhagyása. Osztalékelőleg fizetéséről részvénytársaság esetében főszabályként a közgyűlés dönthet, míg a korlátolt felelősségű társaság esetében a taggyűlés. Előbbiek esetében a törvény 2004.- től lehetőséget ad arra, hogy az alapszabály a kérdésről való döntésre felhatalmazza az igazgatóságot. Amennyiben ez az alapszabályban szerepel, nem a közgyűlés, hanem az igazgatóság határoz az osztalékelőleg fizetéséről, viszont előzetesen be kell szereznie a felügyelő bizottság hozzájárulását is ugyanúgy, mint a részvényesek nyilatkozatát az esetlegesen szükségessé váló visszafizetésről.

A részvényesek, tagok nyilatkozata, mely szerint vállalják az osztalékelőleg visszafizetését, arra az esetre, ha a számviteli törvény szerinti beszámoló alapján az derülne ki, hogy a saját tőke nem éri el a jegyzett tőke mértékét, tehát a jogszabályi feltétel hiányzik. (Jogszabályi feltétel hiányában a visszafizetési kötelezettség automatikusan beáll.)

A Számviteli törvény rendelkezései

„Osztalékelőlegként – más jogszabályban előírt egyéb feltételek mellett- csak akkor fizethető ki a Sztv. 21. § szerinti közbenső mérlegben kimutatott adózott eredmény, illetve a szabad eredménytartalékkal kiegészített közbenső mérlegben kimutatott adózott eredmény, ha a lekötött tartalékkal, továbbá az értékelési tartalékkal csökkentett –a közbenső mérlegben kimutatott-saját tőke összege az osztalékelőleg megállapított összegének figyelembevételével sem csökken a jegyzett tőke összege alá.” [2000. évi C. törvény 39. § (4)]

„Két egymást követő számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadása közötti időszakban – ha a társasági szerződés azt megengedi – a taggyűlés osztalékelőlegről akkor határozhat, ha
a)      a számviteli törvény szerinti – e célból készített – közbenső mérleg alapján megállapítható, hogy a társaság rendelkezik az osztalék fizetéséhez szükséges fedezettel: azzal, hogy a kifizetés nem haladhatja meg az utolsó számviteli törvény szerinti beszámoló szerinti üzleti év könyveinek lezárása óta keletkezett eredménynek a számviteli törvényben foglaltak alapján megállapított, illetve a szabad eredménytartalékkal kiegészített összegét és a társaságnak a számviteli törvény szerint helyesbített saját tőkéje a kifizetés folytán nem csökkenhet a törzstőke összege alá, továbbá
b)      a tagok vállalják az osztalékelőleg visszafizetését, amennyiben utóbb a számviteli törvény szerinti beszámoló alapján – a 131.§ (1) bekezdésben foglaltakra figyelemmel- az osztalékfizetésre nem lenne jogszabályi lehetőség.” [2006. évi IV. törvény 133.§]

A közbenső mérleg fordulónapjára vonatkozóan a könyvviteli nyilvántartásokat nem lehet lezárni, azokat folyamatosan vezetni kell, hiszen nincs évzárás, de biztosítani kell a leltár összeállításával, hogy a közbenső mérleg, az azt alátámasztó eredmény kimutatás a közbenső mérleg fordulónapjára vonatkozó analitikus és főkönyvi nyilvántartások adatai alapján készüljön, az eszközök és a források év végi értékelésére vonatkozó előírások megtartásával, korrekcióival, és az azokat alátámasztó számításokkal.

Fontos!

A társaság éves rendes taggyűlésén, közgyűlésén, csak a december 31.-i fordulónappal lezárt üzleti évre vonatkozóan születhet döntés, ugyanazon időpontban a következő üzleti évre vonatkozóan osztalékelőlegről nem lehet határozni.

A január elsejével kezdődő üzleti év vonatkozásában a január elseje és a társaság által meghatározott nap (mint közbenső mérleg fordulónapja) közötti gazdasági események figyelembevételével elkészített közbenső mérleg alapján lehet dönteni az abban kimutatott – szabad eredménytartalékkal kiegészített – adózott eredmény alapján (feltéve, hogy az előző üzleti évről készült beszámoló már elfogadásra került)..

Osztalékelőleg kifizetésének adózása

A taggyűlés által jóváhagyott osztalékelőleg kifizetése esetén, a jelenleg érvényes szabályok szerint társaság magánszemély tagját 16 százalék személyi jövedelemadó terheli. [Szja tv. 66. § (1) b)].

Osztalékká nem vált osztalékelőleg személyi jövedelemadója

Abban az esetben, ha a magánszemély részére kifizetett osztalékelőleg, vagy annak egy része a kifizetést követő első mérleg szerinti eredmény felosztásakor nem válik osztalékká, akkor az osztalékká nem váló osztalékelőleg – visszafizetendő – hitellé válik.

Az osztalékelőleg kifizetésének időpontját a kölcsönnyújtás időpontjának tekintve, az eredményfelosztásig (illetőleg a visszafizetésig) tartó időszakra meg kell határozni az osztalékelőleg utáni kamatkedvezményt. A kamatkedvezmény a kifizető által kért kamat és a törvény szerinti kamat öt százalék ponttal növelt kulccsal számított kamatkülönbözet, mely után a kifizetőnek személyi jövedelemadót és százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást is fizetnie kell. A személyi jövedelemadót az szja tv. 72. § (2) bekezdése szerint a kamatkülönbözet 1,19 szorosa után kell megállapítani. Az egészségügyi hozzájárulást az eho tv. 3. § (1) bekezdés bb) pontja alapján a kamatkülönbözet 1,19-szorosa (az adóalapként meghatározott összeg) után 27 százalékos mértékben a kifizető fizeti meg.

Ha a felvett osztalékelőleg, vagy annak egy része nem válik osztalékká, és nem is kell azt visszafizetni, akkor az elengedett rész a magánszemély egyéb jövedelmének minősül és akként válik adókötelessé. Ezt a jövedelmet az elengedés évéről szóló adóbevallásban kell bevallani. Ilyenkor az osztalékelőlegből levont adóelőleg az egyéb jövedelem adóelőlegeként vehető számításba.

Fontos, hogy a kifizető az elszámolás eredményéről olyan igazolást adjon a magánszemélynek, mely alapján egyértelműen eleget tehet adóbevallási kötelezettségének.

Jóváhagyott, ki nem fizetett osztalék elengedése

A 2000. évi C. törvény 114. § (1) bekezdése szerint osztalék a gazdálkodó tagjai részére a tárgyévi, valamint az előző évben (években) ki nem osztott adózott eredményből kifizetni jóváhagyott összeg, melyet a beszámolóban a rövid lejáratú kötelezettségek között mutatunk ki, függetlenül attól, hogy év közben történt – e osztalékelőleg kifizetés.

A kötelezettségként előírt, de ki nem fizetett osztalék – a számviteli előírások mellett- nem tud elévülni, mivel azt minden évben leltározni és egyeztetni kell a tagokkal. Ezért előfordulhat, hogy akár évekig ki nem fizetett osztalék szerepel a kötelezettségek között, mert a társaság pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé annak kifizetését. Az évek óta tartó gazdasági válság miatt bekövetkezett veszteséges gazdálkodás eredménye lehet az, ha a társaság tagja lemond a részére jóváhagyott osztalékról, elengedi azt, ezzel a társaság tárgyévi eredményét pozitívan befolyásolja. Esetleges hitelfelvételhez szükséges pozitív eredmény érdekében is sor kerülhet erre a lépésre.

Amennyiben a magánszemély tulajdonos úgy dönt, hogy a jóváhagyott osztalékáról lemond, az ő esetében nem történik jövedelemszerzés, így nem keletkezik jövedelemadó fizetési kötelezettség sem [Szja tv. 66. § (3) bekezdés]

Az ingyenes vagyonszerzés a társaságnál bekövetkezik, ezért ajándékként kezelve az elengedett osztalékot, illetékfizetésre a megajándékozott társaság köteles.

A témához kapcsolódóan fontosnak tartom megjegyezni, hogy korábbi évek osztalékáról hozott döntést nem lehet utólag módosítani. Tekintettel arra, hogy a számviteli törvény 153. § (12) bekezdése előírja, hogy valamennyi, cégjegyzékbe bejegyzett vállalkozás köteles az elfogadott beszámolóját, valamint az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatot letétbe helyezni. A számviteli törvény és a cégtörvény sem tartalmaz arra vonatkozó utalást, hogy a letétbe helyezett, illetve közzétett beszámolót saját hatáskörben módosítani lehetne. A beszámoló elfogadásával egyidejűleg az osztalékról hozott döntés- saját hatáskörben hozott döntés, melyet visszamenőleg változtatni nem lehet. A saját hatáskörben hozott és jogszerű döntések utólagos felülvizsgálatának bárminemű lehetősége mind a társasági jog, mind a hitelezői, illetve tulajdonosi érdekvédelem szempontjából olyan negatív következményekkel járna, amelyeknek még a felvetése is jogbizonytalanságot eredményezne.[2000. évi C. törvény 39. § (3), 87. § (4), Ctv.18. § (3)]

Forrás: Önadozó

Hozzászólások lezárva.